LiikeYleinen

20 x luontoretki – löydä itsellesi sopivin retkikohde eri puolilta Suomea

Onko mitään ihanampaa, kuin Suomen kesä ja virkistävä ulkoilma! Kotihiiri, aloitteleva eränkävijä, auringonpalvoja, historian ystävä, sporttaaja tai konkarivaeltaja – täältä löydät itsellesi sopivan luontoretkikohteen.

20 x luontoretki – löydä itsellesi sopivin retkikohde eri puolilta Suomea

1. Kotihiiri: päiväunet tai koko yö makuupussissa ulkona

Pystytä teltta pihalle tai vie patja parvekkeelle ja sujahda makuupussiin. Sopii mukavuudenhaluisille!

2. Aloitteleva eränkävijä: eväsretki farkuissa ja tennareissa

Kerää kaveriporukka ja suunnittele maukkaat eväät. Jos pakkaat mukaan grillattavaa, varmista, ettei metsäpalovaroitus ole voimassa.

  • Sipoonkorven kansallispuisto on parinkymmenen kilometrin päässä Helsingin keskustasta, ja sinne pääsee julkisilla liikennevälineillä. Alueelta löytyy esimerkiksi 1,4 kilometrin reitti, jonka varrella laiduntaa lehmiä sekä alle 5 kilometrin reitti, jonka varrella on tulentekopaikka ja laavu.
  • Kurjenrahkan kansallispuisto sijaitsee bussimatkan päässä Turun keskustasta ja Säkylästä. Alueelta löytyy monia aloittelijalle sopivia muutaman kilometrin reittejä sekä pitkiä lenkkejä kokeneemmille retkeilijöille.
  • Seitsemisen kansallispuisto sijaitsee 50 kilometrin päässä Tampereelta, ja sinne on bussiyhteys. Osa reiteistä sopii liikuntaesteisille. Alueella toimii perinnetila, ja ravintolassa päiväretkeilijän nälkä talttuu, jos eväiden kantaminen ei innosta.

3. Auringonpalvoja: kohteet hiekkarantoja rakastavalle

Pakkaa kassiin aurinkorasva, aurinkolasit, hattu sekä aurinkovarjo ja ota haltuun jonkun Suomen upeimmista hiekkarannoista.

  • Oulujärven retkeilyalue sijaitsee ”Kainuun oman meren” eli Oulujärven rannoilla. Tänne pääset julkisilla liikennevälineillä, ja paikan päältä voit vuokrata soutuveneitä ja kajakkeja. Retkireitit esimerkiksi Makkaraniemen pitkälle hiekkaniemelle lähtevät Manamansalon leirintäalueelta.
  • Dagmarin puistosta löydät ihanan luonnonlähteen ja paikkoja päivänpaistatteluun hiekkarannalla sekä tsaarinajan historiaan sukellukseen. Myös tänne pääset bussilla. Puisto sijaitsee Uudellamaalla noin 10 kilometriä Tammisaaresta Hangon suuntaan.
  • Päijänteen kansallispuisto sopii kaikenlaiseen retkeilyyn ja on erityisesti melojan paratiisi. Hienoimmat hiekkarannat löytyvät saarista. Nappaa teltta mukaan ja hyppää vuoroveneeseen Padasjoen satamasta. Päijänteen asiakaspalvelu voi neuvoa parhaimmat hiekkarantamaisemat.

4. Historian ystävä: hurjia tarinoita eri puolilta Suomea

Antaudu esi-isien kulkureittien, 1400-luvun ”modernin” linnan ja Suomenlinnan villin pikkuveljen tarinoiden vietäväksi.

  • Suomussalmen ja Kuusamon välissä Hossan kansallispuistossa pääset kulkemaan jalan tai meloen samoja reittejä kuin seudun ensimmäiset ihmiset noin 10 000 vuotta sitten. Täältä löydät Suomen pohjoisimman kalliomaalauksen, ja Somerjärven Värikalliosta noin 3500 vuotta vanhat kalliomaalaukset.
  • Kaarinasta löytyvät Kuusiston piispanlinnan rauniot voivat nyt tuntua syrjäisiltä, mutta aikanaan linnassa elettiin ylellisesti modernien mukavuuksien parissa. Keskiajalla rakennettu linna eli loiston kautta 1400-luvun alussa, jolloin se oli hengellisen ja poliittisen vallan keskus.
  • Vallisaari sijaitsee 20 minuutin lauttamatkan päässä Helsingin kauppatorilta. Keskiajalla sitä kutsuttiin Lampisaareksi, ja se oli keskellä korpea, sillä Helsinkiä ei ollut vielä perustettu. 1700-luvulla saarta käytettiin Suomenlinnan huoltosaarena, ja samalla vuosisadalla sinne muuttivat myös luotsit. Luotsit aiheuttivat jonkin verran päänvaivaa järjestysvallalle, sillä heitä epäiltiin viinan salakuljetuksesta. Kukoistuskauttaan Vallisaari eli 1800-luvulla, ja se oli tärkeä osa Pietarin puolustusta. Tarina kertoo, että Vallisaaressa kuljeskelee päätön eversti. Merkittyjä reittejä voi kulkea omin päin, mutta Vallisaaressa järjestetään myös maksullisia opastettuja kierroksia.

5. Sporttaaja: retkikohteita maastopyöräilyn ystävälle

Loma ei ole lomaa ilman kunnon sporttipyrähdystä. Moni kansallispuisto sopii mainiosti maastopyöräilyyn.

  • Syötteen kansallispuistossa Pohjois-Pohjanmaalla voit vuokrata pyörän ja yhdistellä alueen reiteistä itsellesi sopivan. Alue on maastopyöräilijän paratiisi, ja huoltokin toimii, kiitos yrittäjien.
  • Vuonna 2017 avatusta Hossan kansallispuistosta löytyy mainioita maastopyörälenkkejä niin kokemattomille kuin kokeneille maastopyöräilijöille.
  • Pallas-Yllästunturin maastopyöräreittejä on paljon. Alueen erikoisuus on Ylläksen reittiverkosto talvipyöräilyyn.

6. Konkarivaeltaja: reittejä monen päivän vaelluksille

Kun päiväretki tai pyöräilypyrähdykset eivät haasta tarpeeksi, suuntaa yöpymisiä sisältävälle vaellukselle pohjoisen villiin luontoon.

  • Oulangan kansallispuiston Karhunkierros on tunnettu reitti, joka sopii hyvin vaikka ensimmäiseksi pitkäksi vaellukseksi. Elämys on etenkin Oulangan vapaana ryöppyävät kosket, jotka nekin aikanaan aiottiin valjastaa.
  • Pallas-Yllästunturin reiteillä voit tehdä pitkiä vaelluksia. Esimerkiksi Hetta-Pallaksen reitillä on noin 15–20 kilometrin päivämatkat. Halutessasi voit ostaa palvelun, jossa paikallinen yrittäjä kuljettaa rinkkasi yöpymispaikkaan. Saati itse voit kävellä päivän pelkkä pikkureppu selässä. Alueella voit yöpyä autiotuvissa, hotellissa tai teltassa.
  • Urho Kekkosen kansallispuisto sijaitsee Inarin, Sodankylän ja Savukosken alueella Lapissa. Saariselältä ja Kiilopäältä lähtee useita päiväretkiksi sopivia reittejä. Lisäksi alueella on monia pitempiä vaellusreittejä.

Teksti Johanna Liukkonen

 

Maastopyöräilyreittejä sekä lyhyitä ja päiväretkilenkkejä löytyy lukuisista muistakin Metsähallituksen kohteista, joita tässä jutussa ei mainita. Kaikki retkikohteet, kansallispuistot  sekä niiden tarkan sijainnin sekä reitit ja muut tiedot löydät Metsähallituksen sivuilta.

Katso myös

Kysymys
RytmiYleinen
Poikanen Kuinka voisin laihduttaa terveellisesti? Hei olen 2kuukauden päästä 13v ja minulla olisi kysymys. Haluaisin tietää miten voisin laihduttaa terveellisesti omaan ikääni verrattuna. Olen tällä hetkellä 155cm ja 79kg...
Fressis

Moikka ja kiitos viestistäsi!

Alkuun on tosi hienoa kuulla, että koet itsesi hyväkuntoiseksi 😊 Se on tosi tärkeää arjessa jaksamisen kannalta.

Nuoruudessa kehossa tapahtuu paljon muutoksia. Painon lisääntyminen murrosiässä on hyvin tavallista, kun kehon rasvakoostumus muuttuu. Lisäksi saatat todennäköisesti vielä kasvaa pituutta. Kehosi kehitys on siis vielä kesken ja kehonkoostumuksessasi voi tapahtua vielä paljonkin muutoksia kehityksen edetessä.

Kerroit, että olit yrittänyt laihduttaa, mutta tästä oli seurannut päänsärkyjä ja väsymystä. Nämä oireet ovat voineet johtua esimerkiksi siitä, että olet saanut liian niukasti energiaa. Lähtökohtaisesti onkin hyvä muistaa, ettei laihduttaminen ole pääsääntöisesti hyväksi kasvavalle nuorelle. Laihduttamisen sijaan kannattaa panostaa terveellisiin elintapoihin pitkällä aikavälillä.

Säännöllinen ja monipuolinen syöminen on yksi terveyden ja hyvinvoinnin kulmakivistä. Kasvavan nuoren olisi hyvä syödä säännöllisesti ja monipuolisesti 5 kertaa päivässä. Kun ruokailurytmi on säännöllinen, ei tule myöskään tarvetta täyttää mahaa esimerkiksi herkuilla. Herkkuhetkillekin on toki paikkansa, eikä ruokailun suhteen pidä olla liian ehdoton.

Hyvinvoinnin kannalta tärkeää on myös riittävä liikkuminen. Kerroitkin, että olet hyväkuntoinen ja esimerkiksi juoksu sujuu mukavasti. Onkohan sinulla kenties jo jokin mukava liikunnallinen harrastus? Harrastamisen lisäksi arjessa voi liikkua monella tapaa, esimerkiksi kävelemällä/pyöräilemällä koulumatkat. Lasten ja nuorten liikkumissuositusten mukaan olisi hyvä liikkua reippaasti ja rasittavasti vähintään tunti päivässä. Myös unella ja levolla on tärkeä merkitys hyvinvoinnille. Nukuthan siis riittävästi?

Suosittelen siis keskittymään terveellisiin ja säännöllisiin elintapoihin sekä sellaisiin arjen rutiineihin, jotka tuottavat sinulle hyvää mieltä ja tukevat jaksamistasi. Vinkkejä näihin aiheisiin liittyen löydät Fressiksen tietopankista.

Jos painoon liittyvät asiat kuitenkin mietityttävät sinua vielä kovasti, on niistä hyvä keskustella esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa. Hänen kanssaan voitte yhdessä keskustella kehityksestäsi ja häneltä voit saada tarvittaessa myös vinkkejä esimerkiksi syömiseen liittyen.

Mukavaa loppuvuotta!

Oliko vastauksesta hyötyä?
Kysymys
RytmiYleinen
Juu Paino ja pituus eivät kerro paljoakaan terveydestä Oon 14-vuotias poika painan 93-94kg ja pituus on 186cm, olenko ylipainoinen?
Fressis

Hei nimimerkki ”Juu” – ja kiitos viestistäsi!

Kysyt, oletko ylipainoinen. Valitettavasti kysymykseen on vaikea vastata sinua tapaamatta. On kuitenkin selvää, että paino ja pituus itsessään eivät vielä kerro paljoakaan terveydestäsi, eikä etenkään siitä, miltä sinusta itsestäsi tuntuu omassa kehossasi. Jos antamistasi mitoista laskee painoindeksin, saa vastauksen:  ”Ikäisekseen pitkillä ja lihaksikkailla lapsilla painoindeksi saattaa olla yli 25, vaikka rasvaprosentti on normaali. Jos näin ei ole, lapsi on todennäköisesti ylipainoinen. Painoindeksiä on syytä seurata kerran kuussa, ettei se enää nouse.”

Tämä tarkoittaa siis sitä, että painoindeksisi on korkeahko. Mutta kuten alussa sanoin, paino ja pituus yksin eivät vielä kerro paljoakaan terveydestäsi, eikä myöskään kehon koostumuksestasi. Siksi en keskittyisi siihen, mitä niillä laskettu painoindeksin lukema kertoo. Murrosikäisen nuoren kohdalla sopivaa painoa on muutenkin vaikea antaa, sillä kehossa tapahtuu sekä pituuskasvua että painonmuutoksia kehityksen edetessä.

Näitä mittojasi ja painoindeksiä enemmän olisinkin kiinnostunut siitä, mitä ja miten syöt ja liikut sekä miten lepäät? Syötkö säännöllisesti 4-5 kertaa päivässä? Saatko syömästäsi ruoasta vitamiineja, kuitua ja muita ravintoaineita? Syötkö päivittäin hedelmiä ja vihanneksia, täysjyväleipää, puuroa? Käytätkö vähärasvaisia maitotuotteita ja syötkö kalaa? Kun syö monipuolisesti ja säännöllisesti, auttaa se jaksamaan ja pitämään verensokerin tasaisena. Pohdin myös sitä, liikutko päivittäin 1-2 tuntia? Liikkuminen voi olla kaikenlaista pienistä arjen askareista kävelylenkkeihin ja liikunnalliseen harrastukseen. Monipuolisen ruokavalion ja säännöllisen liikkumisen lisäksi kasvavalle nuorelle on tärkeää myös se, että nukkuu riittävästi. Saatko nukuttua 8-9 tuntia yössä?

Jos nämä peruspalikat eli ruokavalio, liikunta ja lepo ovat sinulla tasapainossa, voit olla aika tyytyväinen huolimatta siitä, mitä puntarin lukema näyttää. Jos et ole oikein varma, syötkö oiken ja miten voisit syödä vielä terveellisemmin, voisit käydä tapaamassa koulusi terveydenhoitajaa. Hänen kanssaan voisitte muutenkin jutella jaksamisestasi ja siitä, miten kasvusi etenee ja mitä itse ajattelet painostasi. Terveydenhoitaja näkee terveystiedoistasi missä vaiheessa kehityksesi on ja osaa arvioida sitä, onko tarvetta jollain tavalla tarkkailla painoa.

Fressiksestä löydät paljon tietoa ja vinkkejä liikkumiseen, syömiseen ja riittävästä levosta huolehtimiseen, kannustan sinua tutustumaan myös niihin!

Hyvää ja levollista loppuvuotta sinulle!

Oliko vastauksesta hyötyä?
Kysymys
SeksiYleinen
Onko vaarallista Voiko finni muuttua patiksi rinnan sisällä? Mun nännissä on ollu iso finni ja nyt se on muuttunu sellaseks patiks mun nännin/tissin sisällä oon 12v tyttö onko normaalii?
Fressis

Moikka ja kiitos viestistäsi!

On ihan normaalia, että myös rintakehän/rintojen alueella voi joskus esiintyä finnejä. Finnit voivat olla pinnallisia tai tuntua joskus myös ihonalaisina ”patteina”. Joskus rintojen alueella voi esiintyä myös muunlaisia patteja. Useimmiten nuorilla tällaisetkin patit ovat ihan hyvälaatuisia muutoksia, kuten nesterakkuloita eli kystia, eikä niiden vuoksi ole syytä huoleen.

Mikäli asia kuitenkin vielä huolestuttaa sinua, kannustan sinua keskustelemaan asiasta esimerkiksi jonkun läheisen aikuisen kanssa. Voit myös olla yhteydessä kouluterveydenhoitajaan ja käydä tarkistuttamassa tilanteen hänen vastaanotollaan.

Mukavaa loppuvuotta!

Oliko vastauksesta hyötyä?