MieliYleinen

10 vinkkiä vanhemman kanssa neuvotteluun

Haluat lähteä kavereiden kanssa festareille, mutta äidiltä tai isältä ei heru lupaa. Miten toimia?

10 vinkkiä vanhemman kanssa neuvotteluun

Poltatko päreesi nopeammin kuin Kimi Räikkönen kaasuttaa lähtöruudusta? Yleensä siitä seuraa huutoa, ja mikä pahinta: festarit jäävät väliin. Näin neuvottelet vanhempien kanssa ensi kerralla vähän fiksummin:

  1. Valitse oikea hetki. Jos vanhempi on jo ennestään kiukkuinen tai väsynyt tai olet itse ärtynyt, lykkää keskustelua parempaan ajankohtaan.
  2. Päätä suhtautua edessä olevaan neuvotteluun myönteisesti. Kun lähestyt vanhempaa hymyilevällä olemuksella etkä silmät leimuten, keskustelu ei karkaa käsistä heti ensimmäisellä hetkellä.
  3. Esitä pyyntösi selkeästi ja hyvin perustellen. Kuuntele, mitä vanhempi vastaa ja mieti, mikä olisi paras tapa perustella omaa näkökulmaa.
  4. Jos vanhempi ei heti suostu, yritä ymmärtää syy siihen. Onko samaan aikaan mummon synttärit, joille vanhempi toivoisi sinun osallistuvan? Huolettaako vanhempia kaveripiirisi? Tai onko syynä oma käytös edellisellä kerralla – homma ei mennyt kuten oli sovittu?
  5. Ehdota kompromissia. Perustele miksi sinun pitäisi voida jättää mummon synttärit väliin – millä tavoin voisit silti huomioida mummoa? Mikäli on tullut törttöiltyä, kerro, että viimeksi kävi huonosti, mutta nyt olet ottanut siitä opiksesi. Jos ideaasi tarvitaan vanhempien rahaa, mieti pystytkö hankkimaan osan siitä itse.
  6. Ei vieläkään vihreää valoa? Mieti, onko ideasi oikeasti hyvä. Miksi haluat niin kovasti jotain, mikä vanhempiesi mielestä ei ole hyvä ajatus. Kavereiden painostuksesta? Vai onko tämä tärkeää nimenomaan sinulle – miksi? Mitä riskejä siitä voisi aiheutua sinulle itsellesi?
  7. Pysy asiassa. Vältä sanoja aina ja ei koskaan. Jos sanot, ettei vanhemmalle koskaan käy mikään ja että aina sinun tekemisesi estetään, keskustelu lähtee helposti väärille raiteille ja alkuperäinen asia jää käsittelemättä loppuun.
  8. Pysy rauhallisena. Hengittele ja kuulostele tunteitasi. Kun kuppi menee nurin, mahdollisuus nopeaan yhteisymmärrykseen on todennäköisesti menetetty.
  9. Jos keskustelu kaikesta huolimatta yltyy huutamiseksi, poistu toisaalle rauhoittumaan. Pyytäkää kuitenkin vielä samana päivänä toisiltanne anteeksi ja jutelkaa vielä edes vähän asiasta.
  10. Anna palautetta. Jos pääsette yhteisymmärrykseen, kiitä vanhempaasi ja suunnitelkaa ideasi toteuttamista yhdessä. Joskus vanhemmat voivat myös olla ihan järkyttävän epäreiluja hyvistä perusteluistasi huolimatta. On tärkeää käydä asia läpi. Jälleen kannattaa perustella: ”Hyväksyn, että tämän meni nyt näin, mutta minusta tuntuu pahalta, koska….” Jos vanhemman kanssa riittely ahdistaa ja masentaa, kerro siitä hänelle. Mikäli et saa vastakaikua, älä jää yksin asian kanssa vaan puhu asiasta kaverille tai luotettavalle aikuiselle.

 

Teksti Katarina Cygnel-Nuortie

 

Jutun asiantuntija: Jenni Helenius, MLL

Vaikea herätä? Helpota kouluaamuja oikealla rytmillä

Unirytmin muutokseen on hyvä varautua jo ennen koulujen alkua. Katso vinkit siihen miten teet sopeutumisesta aamuherätyksiin helpompaa.

Yksinäisyys loppui kertarysäyksellä: ”Syrjijästä ja syrjitystä tuli parhaat kaverit”

Ulkopuolisuuden tunne voi johtaa yksinäisyyteen. Lue miten Jenna, 17, pääsi pois suojakuorestaan.

Vuosia masennuksesta kärsinyt Heidi: ”Elämä on sittenkin tärkeää”

Perheen ja ystävien tuki, psykiatrinen hoito sekä oman alan löytyminen nostivat Heidi Suokkaan, 19, ylös masennuksen ja pahan olon kierteestä.

Moottoripaja innostaa Jonia – projektina nyt Bemari 320

Autot ovat 18-vuotiaan Jonin tärkein harrastus. Hän kunnostaa moottoripajalla lahjoituksena saatua bemaria kilpa-autoksi.

Kysymys & vastaus

Hei ja kiitos kysymyksestäsi! Joskus stressi ja ahdistus voivat aiheuttaa myös fyysisiä oireita. Oireena voi esiintyä esimerkiksi vatsakipua, rintapistosta tai ahdistusta rintakehällä, käsien tärinää, hikoilua, sydämen tykytystä tai huimausta ja päänsärkyäkin. Näiden oireiden johtuessa ahdistuksesta ja stressistä tilanteessa ei sinänsä ole mitään vaarallista. Fyysiset oireet johtuvat kehon reaktiosta stressaavaan tilanteeseen eivätkä ole merkki mistään sairaudesta.

Ahdistusta ja stressiä ja niiden aiheuttamia fyysisiä oireita on mahdollista lievittää ja stressin hallintaakin voi opetella. Joskus jo pelkkä puhuminen toiselle henkilölle omista tuntemuksista ja huolenaiheista auttaa. Myös hyvinvoinnin peruspilarit eli riittävä uni, säännöllinen syöminen ja liikunta auttavat hallitsemaan stressiä. Mieluisat harrastukset, luovuus ja hauskanpito sekä läheisten ihmisten kanssa vietetty aika saa ajatuksia pois koulusta ja muista rutiineista. Lisäksi lepohetket ja joutenolokin silloin tällöin ovat todella tärkeitä, koska mieli ja keho tarvitsevat lepotaukoja arjen kiireen keskellä.

Omaa mieltään pystyy myös harjoittamaan, jolloin pystyy paremmin rauhoittumaan ja keskittymään itselleen stressaavassa tilanteessa. Olet ehkä kuullut puhuttavan mindfulnessista eli tietoisuus- ja läsnäolotaidoista. Näitäkin taitoja pitää jokaisen ensin harjoitella kuten mitä tahansa muutakin uutta asiaa. Harjoituksissa keskitytään esimerkiksi omaan hengitykseen tai tuntemuksiin eri kehonosissa ja alkuun se voi tuntua hyvinkin vaikealta. Harjoittelu tekee kuitenkin mestarin!

Etenkin, jos olet usein pahalla päällä ja stressaantunut, sinun kannattaisi ehkä keskustella jonkun luotettavan aikuisen kanssa. Hän voi olla vaikka vanhempasi tai koulusi terveydenhoitaja, psykologi tai kuraattori. Voitte yhdessä miettiä, miten olotilaasi voisi helpottaa. Jos rintapistosta esiintyy usein ja toistuvasti tai tilanteissa, joissa et koe olevasi stressaantunut tai ahdistunut, on hyvä käydä myös lääkärin vastaanotolla. Lääkäri voi arvioida, tarvitaanko tutkimuksia muiden syiden kuin stressin poissulkemiseksi.

Lisää tietoa mielen hyvinvoinnista löydät esimerkiksi Nuorten mielenterveystalon sivuilta. Sieltä löytyy esimerkiksi harjoituksia stressin lievittämiseen ja voimavarojen ylläpitämiseen sekä tietoa luonnon hyvinvointivaikutuksista.

 

Fressis

Counter-Strike -pelaaja Suomen huipulta

Roope Simpanen elää unelmaansa ja pelaa ammatikseen CS:Go:ta.